RUM FOR BEVÆGELSE
Rum for bevægelse Børnefysioterapeut  Mødregrupper  Kiss-kidd Fysio-Pilates Kontakt Forside




Fysio-Pilates

Fysio-Pilates er det bedste fra traditionel Pilates anvendt fysioterapeutisk. Fysio-Pilates er en hensyntagende og helhedsorienteret træning, hvor der arbejdes med lav belastning, stort fokus på bevægekvalitet og individuel korrektion. Formålet er at styrke den indre muskulatur og få fat i de langsomme muskler.

Fysio-Pilates kræver mere supervision og instruktion end andre træningsformer - og forudsætter at man laver hjemmetræning (træningshæfte udleveres).  
Jeg  tilbyder specifik individuelle timer til personer med behov for optræning/interesse i at kunne fordybe sig og lære om muskelbalance, kropskontrol, bevægelseskvalitet.
Pris: 500 kr/time

Forud for træning på hold bruger jeg altid én time individuelt til undersøgelse. Dette giver grundlaget for opstart med øvelser. Det er en fordel at medbringe et evt. journaluddrag.
Sygesikringen Danmark giver tilskud, hvis du er medlem.

Jeg har undervist i Fysio-Pilates siden april 2006 og før det undervist ryghold. Jeg er uddannet fysioterapeut i 1998.

Hvad er Fysio- Pilates:
Fysio-Pilates er en træningsmetode, der styrker kroppens eget muskelkorset. Smerter i nakke, ryg og bækken kan afhjælpes ved øget kropsbevidsthed og specifik stabilitetstræning.

Basisprincippet i Pilates træning er at der fokuseres på kvalitet frem for kvantitet. Der arbejdes med kropsholdning, vejrtrækning, at øge kvaliteten i kroppens bevægelser og skabe lange flotte muskler.

Det overordnede mål med træningen er at skabe balance mellem kroppens muskler og led.Målet nås ved at styrke muskelkorsettet omkring rygsøjle og talje (kropscentrum), som består af mave-og rygmuskler samt bækkenbunden.

Pilates træner mange af kroppens dybe muskler stærkere, så de bedre kan arbejde sammen og skabe stabilitet i bækken, ryg, skuldre og nakke.

Gevinsten ved Pilates træning er lindring af smerter, øget velbefindende, bedre holdning, afspænding og en egen metode til at stresse af på. Som en sidegevinst trænes mavemusklerne i alle pilatesøvelser – hvilket er med til at give den ”flade mave”.

 

klik på små foto for at se i stort format
 


Lidt historie:
Pilates har navn efter tyskeren Joseph Pilates, der er født 1880 i Tyskland. Som barn var Joseph Pilates meget syg og skrøbelig; han led af astma, gigtfeber og engelsk syge. Han overvandt sine sygdomme med træning og blev i en alder af 14 år model for anatomiske tegninger.

I 1912 tog han til England, hvor han bl.a. arbejdede som selvforsvarsinstruktør for Scotland Yard. Under 1.Verdenskrig afprøvede han sine træningsprincipper på hospitaler m.m.

I 1923  åbnede han et træningsstudie i New York, hvor han delte adresse med New York City Ballet. Dette blev for alvor starten på udbredelsen af Pilates indenfor danseverdenen.

Joseph Pilates døde i 1967 i en alder af 87 år. Han havde gennem tiden uddannet flere instruktører, der også åbnede Pilates Studier.

Indtil 1990´erne blev Pilates primært brugt i danseverdenen. I de senere år er Pilates blevet mere udbredt.
Forskellige Hollywood berømtheder bruger netop Pilates som træningsmetode. Herhjemme er Pilates for alvor også ved at vinde frem.

Pilates kræver mere instruktion end mange andre træningskoncepter. Det en meget sikker og effektiv træning. Og dette er også grunden til, at det er blevet populært at gå til Pilates træning i meget små grupper, så instruktøren har mulighed for at guide og hælpe.

Der findes mange forskellige retninger indenfor Pilates. De bygger alle sammen på de oprindelige principper fra Joseph Pilates, men med hver deres individuelle præg. Pilates kan laves på gulvet (med/uden elastikker), på bold  - og når man er trænet - i specielle maskiner. Man skal altid starte med gulvøvelserne for at have helt styr på principperne først.  

Overordnet mål med træningen er at skabe harmoni og balance mellemkroppens mange muskler og led. I modsætning til de fleste træningsprogrammer udføres hver øvelse kun i ganske få repetitioner (mellem 3-10).

Øvelserne består i sekvenser af langsomme og kontrollerede udførte bevægelser. Hver øvelse er bygget op så de involverede muskler både strækkes og styrkes. Der åbnes op i kroppens led, så spændinger nedsættes.
Dette opnås bl.a. ved vejrtrækningsmønsteret, som følger alle øvelserne, og er ment som en hjælp til muskulaturen for at kunne udføre øvelserne korrekt.

Pilates er så virkningsfuld at både elitesportsfolk og ældre mennesker kan mærke og se resultater af træningen. I USA bruges det af mange fysioterapeuter som genoptræningsmetode. I Danmark er dette blevet udviklet kvalitativt til netop Fysio-Pilates. Med udgangspunkt i centrale punkter fra fysioterapi har Mette Karlskov og Marianne Nørup modificeret øvelserne så de i højere grad kan bruges i en genoptræning/ ved smertepåvirkning.

For mere information på www.Fysio-Pilates.dk 







 
 
| Børnefysioterapeut Metteemilia Nørregård | mette@barnefyssen.dk | tlf: 61 69 63 36. |